Instagram-iconpicasa_btn facebook_btn yt_btn

Główna O filmie po filmie

 

Czy można zachować człowieczeństwo w nieludzkich warunkach?

IMG 20181127 110547148Na to pytanie próbowali odpowiedzieć uczniowie klasy IIC, uczestniczący w ogólnopolskim projekcie NOWE HORYZONTY EDUKACJI FILMOWEJ po  projekcji filmu „Syn Szawła” László Nemesa w Ełckim Centrum Kultury . 
Wykład pani Eweliny Zbydniewskiej, kierownika kina w Ełckim Centrum Kultury wprowadził młodzież w historię kina, jego język. Młodzież  usłyszała o montażu, planie filmowym, ruchu kamery. Tematem głównym  była narracja w filmie, sposób opowiadania za pomocą kamery, dźwięku, planu filmowego zwłaszcza tematyki historycznej, tak trudnej jak ta o zagładzie Żydów.. 
Nagrodzony w 2015 roku na festiwalu w Cannes Nagrodą  Grand Prix, a w 2016 roku Oscarem w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny „Syn Szawła” László Nemesa  w nowatorski sposób opowiada o zbrodni Holocaustu. Uczniowie dostali wskazówki, jak go oglądać, na co zwrócić uwagę. Po projekcji – podęli rozmowę z prowadząca spotkanie o filmie, jego  tematyce i formie. Wypowiedzieli się też pisemnie. 
Obraz wzbudził skrajne emocje, film był fascynujący i… nudny, nowatorski, ale trudny w przekazie ( reżyser niemal zrezygnował z muzyki, mała liczba dialogów, wąskie kadrowanie imitujące perspektywę widzenia bohatera- tytułowego Szawła), męczący ( stale było słychać różne o różnej tonacji dźwięki- rozmów, strzałów, stukania, przesuwania ..).  Wydobył jednak skalę niewyobrażalnego okrucieństwa i zrodził pytanie: Czy można zachować człowieczeństwo w nieludzkich warunkach?
Bohaterem filmu jest Saul Ausländer (w tej roli znakomity aktor Géza Röhrig) – węgiersko-żydowski więzień KL Auschwitz-Birkenau,  członek oddziałów Sonderkommando, złożonych niemal wyłącznie z Żydów.  Pracowały m.in.  przy  doprowadzaniu   przybyłych pociągami  ofiar do komór gazowych, przy paleniu ich ciał, przy segregacji ubrań, przedmiotów osobistych pomordowanych. 
 
- „Był to jeden z najstraszniejszych obowiązków, ponieważ pełniąc taką rolę, trzeba było być silnym fizycznie i psychicznie. Nie można było mieć żadnych uczuć. Szaweł właśnie taki był. Nie czuł nic- szczęścia, smutku, żalu.[…] Mimo wielu trudności i panującego wokół zezwierzęcenia udało mu się odbudować swoje człowieczeństwo.” (Weronika)
- „Szaweł, chociaż żyje w nieludzkich warunkach, ma sumienie. Zdaje sobie sprawę z tego, ile złego zrobił i wie, że nie może tego odwrócić, ale chce pochować chłopca, aby okazać mu szacunek, a przy tym także innym pomordowanym Żydom. To jedyne, co może zrobić w sytuacji, w której się znajduje.” ( Paulina)
- „Pragnienie przetrwania i uratowania własnego życia skutkowały zanikiem empatii, współczucia. Jednak nie wszyscy ulegli całkowitemu zezwierzęceniu. (Oliwia)
- „Barbarzyńskie okoliczności zwykle wpływają na człowieka bardzo negatywnie i sprawiają, że zapomina on o wartościach” (Ewelina)
-„Człowiek, który jest odłączony od życia i normalności jest w stanie zachować człowieczeństwo, ale okazuje się to w sposób na tyle nieoczywisty, na jaki pozwala mu sytuacja.” (Wojtek)
-:”Kamera nie opuszczała głównego bohatera, właściwie siedziała mu na plecach, towarzysząc wszędzie jak szpieg, prześladowca. Wskazuje to na to, że twórca każe nam raczej skupić się na pozytywnych aspektach pozytywnych filmu, ukazują Ausländera starającego się pomóc innym, jak i zachować trzeźwość umysłu  i wolę walki do końca.(Jakub)
 
Kolejne spotkanie z kinem światowym już w styczniu 2019 roku.
 
 
 

 



© 2011 Zespół Szkół nr 2 im. K. K. Baczyńskiego w Ełku

realizacja: Infiniti Web Media